KreaTúra Marketing Podcast Logo
Keresés
Close this search box.

Viking Burger is lehetett volna az IKEA-ban

IKEA KreaTúra Podcast

Viking Burger is lehetett volna az IKEA-ban

Éhes gyomorral, stresszesen senki nem vesz kanapét Ingvar Kamprad szerint. Ez a gondolat vezérelte abban, hogy Älmhultban megnyissa az IKEA első kávézóját.

A svéd bútoráruház éttermének egyedülálló története

A svéd áruházlánc dolgaiban jártasak most felkiálthatnak, hogy ez a hely a bolthálózat szülővárosa. Igazuk van, mégis az alapítót a helyszín választásában prózai egyszerűség vezette: 1953-ban ez az egyetlen áruháza volt a cégnek.

A városkában több, mint 10 kávézó volt ezidő tájt, így a lépés csöppet sem számított forradalminak. Az viszont annál inkább, hogy a cégnél a vendéglátásra a kezdetektől egyfajta kapcsolt szolgáltatásként tekintettek. Emiatt alig volt több, mint 5% árréssel számoltak, ami a legdrágább termékek esetében sem haladta meg a 10%-ot.*

A skandinávok közismerten édesszájúak (az egy főre eső jégkrémfogyasztás például az egész világon itt a legmagasabb, hideg telek ide, vagy oda), ráadásuk a huszadik század első fele a kávéházi kultúra virágkorát hozta el az északi országban. A megnyitó napját néhány újságban is meghirdették, de maga az alapító sem számított olyan kígyózó sorokra, mint amik az első napon fogadták. Pedig a választék mindössze szörpből és kekszből állt.

Ez utóbbi hamarosan elfogyott, így a ma aggastyánkorú elbeszélők, akik gyerekként ott voltak a megnyitó napján, arról számolnak be, hogy egész délután a városka kávézóiba szaladgáltak, a meglévő kekszkészletet felvásárolni, annak érdekében, hogy legyen mit árusítani az IKEA-ban a nap végéig.

A siker megadta a kezdőlökést az IKEA számára

Kampradék ugyanazért döntöttek a kávézó bevezetése mellett, amiért a marketingesek többsége csaliterméket fejleszt. A kedvező árú péksütemények megnyugtatják és jóllakatják a vásárlókat, akik így könnyebben rászánják magukat egy ágy, vagy konyhabútor vásárlására.

Évekkel később, amikor az IKEA a Stockholmi éttermét nyitotta – a magyarul érdekesen hangzó Kungens Kurvaban1965-ben – az alapító és az áruházvezető Hans Ax ötlete egy viking tematikájú vendéglátóegység létrehozása volt.

Kampradot egy korábbi oslói útja inspirálta, ahol ilyen étteremben étkezett és rögtön beleszeretett a témába. Áruházvezetőjének szintén tetszett az ötlet, azonban a részletek megszállottja volt, ezért megkérdezett egy TV-s történelem-szakértőt. Ő lebeszélte erről, mondván nem illeszkedik a márka tematikájához.

Neki köszönhetően döntöttek úgy, hogy a stockholmi étterem autentikus älmhulti specialitásokkal fog szolgálni. Mellette már ebben az időben is működött egy a mai hot-dolgozóhoz hasonló büfé az épületben.

Az IKEA meghódítja a világot

Innen indult világhódító útjára a svéd húsgolyó (Kötbullar – ejtsd: sötbullar), a zöld marcipánrúd, a vörösáfonya üdítő, a Kalle halikrakrém és az ikonikus hot-dog. Ha legközelebb IKEA-ban jársz, próbáld ki valamelyik finomságot. Ha pedig tetszett ez a történet, hallgass bele a KreaTúra podcast árazással foglalkozó adásába.

A bútorvásárlók jóllakatására indított akció látványosan bejött, még akkor is, ha a podcastunkban elhangzott számnál kevesebb, az IKEA forgalmának mindössze 8%-a származik a vendéglátásból. A bútoráruház így is a világ TOP 50 étteremláncainak egyike.

Napjainkban az IKEA látogatók 30%-a kizárólag étkezési célból keresi fel őket. Ők anélkül építik be a mentális elérhetőségükbe az IKEA márka létezését, hogy egyetlen cserepes virágot, vagy ruhafogast vásároltak volna.

Globálisan az IKEA éttermei 650 millió embert látnak vendégül évente. A bútoráruházlánc a legnagyobb vörösáfonya exportőr egész Svédországban. Nem rossz teljesítmény egy értékesítéstámogatási akcióként indult kávézótól.

Ha kedvet kaptál, hallgass bele az árazási stratégiával foglalkozó adásunkba: 
https://youtu.be/YEo9lHC-OGY?si=Woc-dnN_GEmbNnNT

* – ez extrém alacsony árrés. Egy tálcás étkezdében 100%, egy elegáns étteremben 200-300% a profit az ételeken és italokon.

Forrás:

Facebook
LinkedIn
Twitter