A vevőid egy részét teljesen hidegen hagyják az áraid. Lehet, hogy kevesen vannak, de egy nekik testre szabott termékkel extra profitra tehetsz szert. Az érdeklődők másik része ezzel ellentétben extrém árérzékeny, egyesek pedig nem vásárolni jönnek, csak nézelődni, vagy az ingyenes cuccokat összeszedni. Rendezzük a vásárlóidat érdeklődés és vásárlóerő szempontjából. Ebben segít az árpiramis.
A marketing a stratégiai gondolkodásról szól, nincs ez másképp az árazás esetében sem. Amikor a termékeidet, vagy szolgáltatásaidat a piacra viszed, nem tudhatod, kinek mennyire sürgős a vásárlás és mennyire árérzékeny. Annak érdekében, hogy minél több elégedett vásárlót szerezz, érdemes nyitni az eltérő vásárlói szegmensek felé az árak és csomagok testre szabásával.
A hatékony piramis felépítéséhez el kell mélyülnünk a vásárlóink viselkedésének megértésében, jutalmunk pedig egy a luxus termékektől az ingyenes ajándékokig a teljes fogyasztói spektrumot felölelő ajánlatcsomag lesz.
Legfelül a luxus termékek trónolnak. Azoknak kínálnak alternatívát, akik egyáltalán nem árérzékenyek, ugyanakkor a minőséget a minél magasbb árral azonosítják. Mivel a legtöbbet szeretnék kihozni a szolgáltatásodból, egyértelmű lesz a számunkra, hogy a koronaékszer termékedet választják.
Richard Thaler közgazdász szerint „a luxusárazás egy pszichológiai játék, amely az exkluzivitás és a státusz vágyára támaszkodik. Nemcsak a termékről van szó, hanem a feltételezett értékről is.”
A luxus terméked másodlagos szerepe, hogy vonzóbbá teszi a piramisban alatta elhelyezkedő termékeket, mert ezek ár-érték aránya kedvezőbb lesz.
E cikkben nem térünk ki a termékfejlesztés összes aspektusára, de annyit megjegyzünk: a luxusterméked ne csak az árcédulájával tűnjön ki, de tartalmazzon több, vagy prémiumabb szolgáltatást, mint a többi kategória.
Ahogy lefelé haladunk a piramison, megjelennek a középkategóriás ajánlatok, amelyek szélesebb fogyasztói réteget céloznak meg. Ez a termékcsoport adja sok vállalkozás bevételeinek gerincét.
Velük kapcsolatban a legfontosabb eltalálni a jó ár-érték arány párt. Ha az ár túl magas, keveset fogsz belőle eladni. Ha túl alacsony, sokat fogsz dolgozni kevés nyereségért. Egyik sem nyerő párosítás.
A piramis alján az ingyenes ajándékok és a csalitermékek találhatók. A nevükből is következik, hogy ezeken a termékeken nincs, vagy elhanyagolható a profit, de nem is ez a céljuk. Egy ilyen terméket részletesen is bemutatunk a Viking Burger cikkünkben (link: https://kreaturapodcast.hu/2023/11/22/viking-burger-is-lehetett-volna-az-ikea-ban/)
Az ingyenes minták, próbaverziók vagy freemium modellek hatékony marketingeszközként szolgálnak, bevonzzák a vásárlókat a márka ökoszisztémájába.
Philip Kotler marketing guru kiemeli, hogy „Az árképzés piramisa nemcsak az árak beállításáról szól, hanem a fogyasztói választások mögötti pszichológia megértéséről. Ez a lehetőségek bemutatásának művészete, amely rezonál a különböző preferenciákkal és vásárlóerővel.”
A hatékony árpiramis kialakítása a feltételezett érték és a piaci pozícionálás finom egyensúlyában rejlik.
Ha elmélyednél az árazási stratégiában, hallgasd meg a KreaTúra Podcast idevágó adását, vagy olvasd el Weiser István az árazás 48 törvénye című könyvét.
KreaTúra Marketing Podcast. @2023